100-wattaren 08/12/15
Tvåhundrafemtio

Så många Watt fick vi i effektivitetstävlingen 100-Wattaren. Det finaste priset på 100 Watt i den Internationella kategorin gick till Björn Borgs kampanj First Person Lover. Så här motiverade juryn beslutet: “Genom att byta ut handgranater mot nallebjörnar fick kampanjen en hel gamingvärld på fall. Genom att lyckas sälja kläder i samma gränssnitt så fullkomligt knockade den juryn. Smart av byrån. Modigt av kunden. Gamification i sitt esse. Hatten av för Björn Borg med kampanjen First Person Lover som får årets 100-wattare.”

Och lika fint var det med 100 Watt i kategorin Ideellt, Kampanj där Bris, Abused Emojis vann. Så här motvierades det:

“När ett ämne blir för svårt kan det vara enklare att berätta om det i bilder. Bilder som vi alla nästan dagligen använder istället för att uttrycka oss i ord. Med en engagerande insikt och ett modernt sätt att kommunicera nådde kampanjen en utsatt ung målgrupp och gav dem ett nytt sätt att prata om ett stort och tungt ämne de har svårt att sätta ord på. Årets 100-wattare går till en gripande och väl genomförd kampanj som fått internationell uppmärksamhet i medier, ökat bidragen till utsatta barn och lämnat ett stort känslomässigt avtryck i både den unga och vuxna världen. Årets 100-wattare går till Abused Emojis!”

Abused Emojis vann även 50 Watt i kategorin Ideellt, Singel. I år hade vi sex nominerade bidrag. De övriga var NetOnNet och kampanjen Lager than Life, Synoptik och Alla ska ha råd att se bra samt Barncancerfondens A Hair Rising Message.

Föregående jobb >> << Nästa jobb