Den stora lådjakten

När Netonnet öppnade nya lagershoppar i Helsingborg och Uppsala ville de på ett engagerande sätt få invånarna medvetna om öppningen samt locka besökare under invigningshelgen.

Veckan inför öppningshelgen gömdes 100 kartonglådor på mindre lättillgängliga ställen runt om i staden. Innehållet i lådorna och området där de gömts presenterades löpande på nätet. För att kvittera ut innehållet skulle lådan tas med till lagershopen under öppningshelgen. Lådjakten understöddes av äventyrsinspirerade radiospottar och ledtrådar via stortavlor. Sex terrängfordon patrullerade gatorna för att informera om jakten och en central eventyta byggdes upp som informations- och samlingspunkt. Gratis skjuts i terrängbilar erbjöds till och från lagershopen.

En före- och efter-mätning visade att kännedomen om Netonnet ökat från 34 % till 54 %. 31 % observerade Den Stora Lådjakten (mål: 25 %) och hela 80 % av dessa var positiva till aktiviteten. Lagershopen i Helsingborg hade dryga 21 000 besökare under tre dagar och var försäljningsmässigt Netonnets hittills bästa öppning.

All work