Uppdragsgivare
Disciplin
Lagom till att många längtar sig bort till sol, bad och lata dagar låter vi 50-talets krassa semesterideal stå för budskapet i Skansens nya kampanj.
När vanligt folk fick semester 1951 oroade sig folkbildare och myndigheter. Vad skulle de göra med all ledig tid? Inte supa, dansa och konsumera skräpkultur som radio och TV i alla fall. Nej, den ideala semestern skulle både vara fysiskt aktiv och ha nyttiga inslag. Man skulle slappna av, men inte vara lat. Ett ideal Skansen tagit vara på med en utställning på temat.
För att uppmärksamma detta har vi gjort en kampanj målad för hand med tidens nyttiga ideal som kontrast till den glada stämningen i motiven. I entrén på Skansen kan man besöka Skansen Resebyrå inspirerad av den folkrörelseägda resebyrån Reso, lära sig om allemansrätten, träffa semesterfirarna Gunnel och Ulla från 1951 och mycket mer.
Tycker du om det du ser?
Hör av dig!